Testy Rzeczywistości

Testy Rzeczywistości

Idziesz sobie przez miasto, rozmawiasz ze znajomymi. Później wchodzisz do domu, wykonujesz rutynowe czynności. Dzień jak co dzień, prawda? Jednak w Twojej głowie zaczynają budzić się wątpliwości. Coś tu jest nie tak. Kuchnia wygląda znajomo, jednak nie tak samo, jak zwykle. Wchodzisz do swojego pokoju. Zauważasz, że meble stoją tam, gdzie nie powinny. Szafa zmieniła swoje miejsce, biurko stoi na drugim końcu pomieszczenia. Nagle w Twojej głowie budzi się myśl – to jest sen! Uzyskałeś świadomość, ale jednak coś Cię powstrzymuje od zrobienia tego, co zawsze chciałeś zrobić w LD. Zaczynają budzić się wątpliwości, czy ja aby na pewno śnię?

Właśnie od tego mamy testy rzeczywistości (często nazywane „TR”) – dla utwierdzenia/sprawdzenia faktu, że właśnie znajdujesz się we śnie. Jednak nie tylko po to. Niektóre techniki wykorzystują je do tego, aby uświadomić nas, że śnimy.Wyrobienie sobie nawyku wykonywania tych czynności w danych sytuacjach, może korzystnie wpłynąć na naszą praktykę.
Szczególnie poleca się to początkującym – nie wymaga to od nas wielkiego wysiłku, ale za to daje wymierne efekty.
Warto założyć dziennik snów. Pomoże on nam wyłapać znaki senne – takie rzeczy/miejsca/emocje/itp. które bardzo często powtarzają się w naszych snach. Gdy już takowe znajdziesz, to będziesz o krok bliżej do upragnionego LD.

Jak wykonywać testy rzeczywistości?
Wbrew temu, co się powszechnie przekazuje się w niektórych artykułach o świadomym śnieniu, testów rzeczywistości nie powinno wykonywać się na przysłowiowe „odwal się”. Czynnościom tym musimy poświęcić trochę czasu. Jeśli Twoim znakiem sennym będzie np. skrzynka, to za każdym razem, gdy zauważysz takową w realnym życiu, skupiaj się na otoczeniu, obserwuj je. Czy wszystko jest w porządku? Czy dane budynki/przedmioty znajdują się w odpowiednich miejscach? Która jest godzina? Przypomnij sobie, co robiłeś wcześniej, z kim rozmawiałeś (zazwyczaj nie pamiętamy początku snu)? Ludzie wokół Ciebie nie zachowują się dziwnie?
Ogólnie chodzi o to, że w momencie wykonywania testu rzeczywistości, musisz „przelać” swoją całą świadomość, uwagę w sprawdzanie realności świata. Jeśli jesteś w domu i masz pod ręką np. jabłko, weź je do ręki. Jaka jest jego tekstura, smak? Czy różni się w znacznym stopniu od tego, co znasz na co dzień?

Warto wspomnieć o tym, że TR powinniśmy wykonywać również zaraz po obudzeniu. Wszystko po to, aby uniknąć fałszywych przebudzeń. Wtedy część takich przypadków będziesz mógł zmienić w wartościowe LD.

Przykładowe testy rzeczywistości:

  • Oddychanie przez zatkany nos – w życiu realnym będzie to niemożliwe, w śnie bez problemu będzie można wykonać wdech przy nosie zatkanym palcami. Skuteczność – bardzo wysoka
  • Patrzenie na dłonie – w śnie będą one powykrzywiane, mogą przybierać różne kształty. Zazwyczaj liczba palców we śnie nie będzie zgadzała się z liczbą palców w życiu realnym. Test może powodować różne odczucia, niekiedy lekki szok – widok dodatkowych palców może być dla nas zaskakujący. Skuteczność – wysoka.
  • Skakanie – w śnie będziesz unosił się dużo wyżej niż normalnie, a zarazem będziesz opadał bardzo wolno. Możesz to porównać do skoków astronautów na księżycu. Skuteczność – wysoka.
  • Czytanie – w śnie niemożliwe, bądź bardzo, ale to bardzo trudne, jest przeczytanie dłuższego tekstu. Literki będą zamieniały się kolejnością, zmieniały swój kształt. W głębszym śnie możliwe jest przeczytanie krótkiego tekstu, jednak po odwróceniu wzroku niemożliwym będzie powrócenie do niego – zwyczajnie albo go tam nie będzie, albo będzie, ale w zmienionej formie. Skuteczność – wysoka.
  • Sprawdzenie czasu na zegarku – działa to na podobnej zasadzie, co TR z czytaniem. Godzina po odwróceniu wzroku będzie się zmieniała, pojawią się liczby niewystępujące podczas określania czasu na jawie, np. 132:754. Skuteczność – średniowysoka.

Mam nadzieję, że powyższy artykuł okazał się pomocny. W razie pytań piszcie w komentarzach, czy też w wiadomości prywatnej!

Komentarze