Przydatne aplikacje

Awoken
Na pierwszy ogień weźmiemy dość archaiczną, ale przydatną aplikację. Jej największymi plusami są: przypominanie o testach rzeczywistości i prosty dziennik snów… No i to w zasadzie tyle. Awoken nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle nowszych aplikacji. Umieszczam go w zestawieniu jedynie z czystego sentymentu i świadomości, że niektórzy cenią sobie prostotę i minimalizm 🙂
Najlepsze zastosowanie znajdzie w połączeniu z innymi aplikacjami

Czytaj dalej „Przydatne aplikacje”

Pamięć snów

Nic mi się nie śniło, ja w ogóle nie mam snów! – ostatnimi czasy coraz częściej czytam takie oświadczenia. Czy to w komentarzach, czy wiadomościach prywatnych. Ludzie skarżą się na brak snów, a jeśli już wystąpią, to, po obudzeniu, w głowie mają jedynie ich urywki. Jak temu zaradzić?

Zacznijmy od tego, że sny ma każdy każdej nocy. Ich „brak” jest spowodowany słabą pamięcią snów, nad którą zazwyczaj pracuje się w trakcie praktykowania świadomego śnienia. Niektórzy również poprawiają ją dla własnej satysfakcji.
Dodatkowo, bazują na niej niektóre techniki, np. DILD. Jak więc uświadomić się za jej pomocą w trakcie snu, skoro w ogóle go nie pamiętamy?
Czytaj dalej „Pamięć snów”

Jak poprawić komfort snu

Często masz tak, że budzisz się niewyspany, masz wrażenie, że mimo wielu godzin snu przespałbyś drugie tyle? Zaraz po otworzeniu oczu wiesz, że to nie będzie Twój dzień i czeka Cię wlewanie w siebie litrów napojów z kofeiną?
Dzisiejszy tryb życia przeciętnego człowieka dość sprzyja temu stanowi rzeczy. Nieustanny wyścig szczurów, godziny poświęcone pracy, ciągły stres, notoryczne przemęczenie – to tylko niektóre z czynników, które wpływają źle – na nasz sen, jak i nas samych.

Jak się wysypiać? Czytaj dalej „Jak poprawić komfort snu”

Sen polifazowy

Jak opiszesz schemat swojego snu? Większość osób odpowie na to pytanie słowami „jeden kilku(nasto)godzinny blok”. Bez żadnych udziwnień, wstawania w środku nocy czy dzielenia tego czasu na kilka drzemek. Dla współczesnego człowieka jest to coś w pełni normalnego, co zostało ugruntowane w społeczeństwie.

Z podań historycznych (chociażby modlitewniki z XV w., gdzie znajdują się specjalne modlitwy na „środek nocy”), jak i badań przeprowadzanych w tym kierunku (np. eksperyment przeprowadzony przez Thomasa Wehra, gdzie zamykał badanych na 14 godzin w ciemnym pomieszczeniu i poddawał ich obserwacji), wiemy, że niestety, ale dla człowieka, nie jest to naturalny sposób spania. Dawniej, ludzie sypiali w dwóch blokach: dwie trzygodzinne drzemki, a między nimi 1,5h aktywności.
Czytaj dalej „Sen polifazowy”

Zmysły a sny – część druga

DŹWIĘK W SNACH
Przemierzasz las tętniący życiem. W oddali widzisz, jak sarny przemykają między drzewami, słyszysz ćwierkające ptaki skryte w koronie drzew. Po Twojej prawej rozpościera się zapierająca dech w piersiach polana, którą zdobi masa kwiatów. Nagle, z oddali, słyszysz wrzask, który z każdą sekundą staje się coraz to głośniejszy. Sceneria się zmienia. Piękna roślinność jakby w jednym momencie uschła, z drzew zniknęły liście, Twoje otoczenie spowiła gęsta mgła. Słyszysz szelest. Przed sobą dostrzegasz postać ubraną w czarny płaszcz, która bardzo szybko zbliża się w Twoim kierunku. Ryk się nasila. Budzisz się w swoim łóżku, jednak coś jest nie tak! Nadal słyszysz ten dziwny dźwięk. Po krótkiej chwili, gdy już porządnie się wybudziłeś, uświadamiasz sobie, że był to gwizd czajnika.
Czytaj dalej „Zmysły a sny – część druga”

Zmysły a sny – część pierwsza

Wzrok:
We wczesnych latach dwudziestego wieku, naukowcy wzięli pod lupę zagadnienie kolorów występujących w snach. Wyniki były zaskakujące – większość osób wskazywało, że ich sny odgrywają się w… odcieniach czerni i bieli! Tendencja ta zaczęła się zmieniać dopiero w latach 60-tych ubiegłego wieku. Zaobserwowano wtedy, że sny pełne kolorów pojawiają się u ludzi znacznie częściej, niż przedtem. Jako ciekawostkę można podać, że okres ten, zbiega się w czasie z rozpowszechnieniem kolorowej telewizji w Stanach Zjednoczonych, jak i Europie.
Tezę tę próbowano potwierdzić. Przeprowadzono badania, które obejmowały zarówno osoby młode, wychowane w miastach, jak i starsze i/lub mieszkające na wsi, gdzie udział technologii (w tym konkretnym przypadku – telewizji) w ich życiu był mniejszy, niż w pierwszym przypadku przypadku. Wyniki były pozytywne, potwierdzające przypuszczenia naukowców.
Czytaj dalej „Zmysły a sny – część pierwsza”

Senne postacie

W świecie snów przeżywamy niezwykłe przygody, odwiedzamy najdziwniejsze miejsca czy podziwiamy widoki zapierające dech w naszych piersiach. Jednak, warto zauważyć, że zazwyczaj nie jesteśmy jedynymi uczestnikami sennych przygód – często towarzyszy nam od kilku do kilkunastu osób. Znajomych, czy też nie. W śnie nieświadomym ich zachowanie jest dla nas jak najbardziej naturalne, a poczynania logiczne (przynajmniej w momencie, gdy śpimy). Mamy wrażenie, że ich działania są w pełni niezależne od nas samych, tak, jakby były to zupełnie obce osoby w naszych głowach – „żyją” własnym życiem, mają własne uczucia, styl bycia i intencje.
Czytaj dalej „Senne postacie”

SSILD – Senses Initiated Lucid Dream

Technika ta jest jedną z nowszych, powstała bowiem w 2011 roku na jednym z chińskich for poświęconych oneironautyce. Jej pierwsza wersja została opublikowana pod nazwą „Bardzo tajemnicza technika (太玄功)”. Po pewnym czasie pojawiła się ogromna odpowiedź od wielu oneironautów z całego świata – metoda ta okazała się bardzo skuteczna! Zachwalało ją (i ciągle zachwala) wiele osób, początkujących jak i zaawansowanych.
SSILD jest niezwykle przyjazny w użytkowaniu – stworzony w zamyśle jako technika prosta, którą zrozumieć i praktykować może każdy, nawet najbardziej oporny na wiedzę. Nie wymaga wyrafinowanych czynności, wizualizacji, żmudnych praktyk – bazuje na schemacie, którego wykonanie ma przybliżyć nas do uzyskania świadomego snu.
Czytaj dalej „SSILD – Senses Initiated Lucid Dream”

Stabilizacja snu

Kładziesz się, Twój umysł zasypuje masa losowych myśli. Powoli tracisz świadomość, odpływasz. Zaczynasz przeżywać jakąś historię, odgrywa się jeden z wątków snu. Nagle Twój umysł przeszywa myśl „coś tu nie gra, przecież to sen!”. Robisz test rzeczywistości. Faktycznie, śnisz. Na dodatek masz świadomość! Jesteś podekscytowany, zaczynasz latać, bawić się supermocami… Jednak momentalnie świat zaczyna się rozmazywać, tracisz kontrolę. W końcu budzisz się. Zadajesz sobie pytanie, co się właściwie stało, dlaczego się obudziłeś?
Myślę, że jest to znajome chyba każdemu oneironaucie, który ma za sobą kilka LD – wyrzucenie ze snu zaraz po uświadomieniu się. Przypadłość znana, powszechna i uciążliwa.
Czytaj dalej „Stabilizacja snu”

Kontrolowanie świadomego snu

Załóżmy, że uzyskałeś już upragnioną świadomość podczas śnienia. Co teraz? Możliwości wiążących się z tym faktem jest ogrom. Jednak nie okłamujmy się, dla większości najważniejsze będzie panowanie nad światem snów.
Na początku zaznaczmy, że kontrola snu nie zawsze jest związana ze świadomością. Może się zdarzyć tak, że będziesz miał LD, ale nie będziesz posiadał w nim kontroli. Natomiast, w niektórych przypadkach, będziesz mógł zauważyć, że panujesz nad snem, ale za to nie jesteś świadomy.
Możemy więc wysunąć wniosek, że kontrola snu nie jest wyznacznikiem tego, że śniło się świadomie (warto o tym zapamiętać). Jednak, za pomocą praktyki, odpowiednich technik i ćwiczeń możemy powiązać te dwie rzeczy ze sobą. Wtedy też, będziesz mógł powiedzieć sobie, że to jest to, do czego dążyłeś.
Czytaj dalej „Kontrolowanie świadomego snu”